Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

Korábbi lapszámaink

VELMA rövid hírek


Hirdetés

Az ember tragédiája, ahogy a kortársak látják

A Velencei-tó térsége 2024-ben is különleges művészeti-kulturális élmény lehetőségével gazdagodott: a kápolnásnyéki Halász Gedeon Eseményközpontban egy hónapon át volt látható a Madách 200. Jelenetek a Tragédiából című kiállítás. A tárlat Madách Imre időtlen klasszikusát, Az ember tragédiáját dolgozta fel kortárs művészek alkotásaiban. Az esemény nem csupán látványos, de mélyreható kulturális utazást is ígért a látogatóknak.


Fotók: Kőmives András

A kápolnásnyéki Halász Gedeon Eseményközpont őszi tárlata különleges betekintést nyújtott Az ember tragédiája világába. Az eredeti mű 200 éves jubileumát ünnepelve a kiállítás arra törekedett, hogy Madách Imre klasszikusának időtlenségét kortárs megvilágításban tárja a látogatók elé. A kiállított művek egymástól eltérő művészeti ágak találkozását mutatták be, egyedi vizuális élményt nyújtva az érdeklődőknek. A tárlat nemcsak a hagyományos művészeti megközelítéseket vonultatta fel: az ötvösművészet, a szobrászat és az animáció segítségével mutatott új értelmezéseket Madách remekművéhez. A kiállítás központi elemei Szabó Tamás ötvösművész érmei, melyek a mű tizenöt felvonását ábrázolják. Ezek az érmek nem önmagukban születtek: Szabó Imrefia Béla szobrászművész munkái ihlették, aki eredetileg gipsz szobrokban ragadta meg Madách látomását. Szabó Tamás ezeket a szobrokat dolgozta tovább, és a drámai költemény egyes jeleneteit öntötte érmekbe, melyek gazdag vizuális rétegekkel mesélik el Ádám és Éva utazását a világ különböző történelmi korszakain keresztül.

A sokszínű művészi interpretációk
Az érmek mellett Jankovics Marcell animációs filmjének részletei is helyet kaptak a kiállításon, melyek további rétegekkel gazdagították a látogatók élményét. Jankovics műve, mely szintén Madách drámai költeményén alapul, rendkívüli vizuális világával remekül illeszkedett a kiállítás többi eleméhez. A kiállítás kápolnásnyéki megnyitóján részt vett Jankovics Marcell özvegye, Rubovszky Éva is, aki személyes jelenlétével tisztelgett férje művészi öröksége előtt.

Közös múlt és jövő
A kiállítás egyik legfontosabb üzenete a művészetek összekapcsolódása a történelemmel és az emberi sorsokkal. Ahogyan Ádám és Éva az időn átívelő utazásukat folytatják, a művek által a látogatók is mélyebb megértést nyerhettek saját múltjukról és jövőjükről. A kiállítás tehát kiegészítést nyújtott az eredeti szöveg filozófiai rétegeihez, vizuális eszközökkel erősítve meg Madách drámájának univerzális üzenetét. A kápolnásnyéki Halász Gedeon Eseményközpont ezzel az őszi tárlattal nem csupán egy történelmi művet mutatott be új köntösben, hanem lehetőséget adott arra is, hogy a látogatók elgondolkodjanak az emberi élet értelmén és az idő múlásán.