Kortárs képzőművészeti humor, kritikus ecsettel - A tópart nyári szezonjának legjelentősebb kiállítása
- Részletek
- Kultúra
- 2020. december 09. szerda, 10:00
Októberig volt látható az a nagyszabású kiállítás, amelyen drMáriás művészetét mutatja be a Halász-kastély. Kilenc teremben, több mint 300 négyzetméteren, a nemrégen tökéletes pompájában helyreállított impozáns épület jóformán teljes területén látható korunk egyik legizgalmasabb művészének az elmúlt tíz évben alkotott műveiből válogatás.
A kritikus, szellemes, közéleti-társadalmi és történelmi- politikai témákat rendszeresen taglaló és feszegető alkotó mintegy nyolcvan nagyméretű képe tematikus elrendezésben, hozzájuk fűzött értelmezéseivel, videóival járható be, amely egy különleges hatalmas alkalmi installáció formájában mutatja be drMáriás ars poeticáját. A kiállításon láthatók az alkotónak a koronavírus járvány ideje alatt készült festményei is, melyek egy része már nagy sikert aratott a budapesti Kieselbach Galéria nemrég zárult kiállításán, de az azóta készült újabb alkotások ősbemutatójának is helyszíne a Halász-kastély.
A Halász-kastély kiállítótermeiben izgalmas színfolt a tárlat, melyre nem csak a Velencei-tó térségéből érkeztek a látogatók. - Fotó: Kőmíves András
Az operatív törzs stílusában
A „koronavírus járvány” a hívószava a tárlatnak, amely változatlan aktualitással foglalkoztatja a közvéleményt Az előtérben drMáriás az operatív törzs stílusában vezeti fel kiállítását. A nagyszabású tárlaton az alkotó politikai ideológiákkal, történelmi korszakokkal, valamint a művészettörténet különböző stílusaival, korunk és legújabb-kori történelmünk legfontosabb szereplőinek bemutatásával és egyéni értelmezésével hívja felszabadító, vérbeli keleteurópai hangulatú utazásra a tárlat látogatóit. Egyik szarkasztikus mondatát idézve: „mivel az olaszországi Velencei Biennálé a koronavírus járvány felületes kezelése miatt idén ott elmarad, így itthon lesz látható kicsiben a Velencei-tónál, mint ajándék, a magyar állampolgároknak azért, amiért fegyelmezetten viselkedve segítettek megúszni a koronavírus komoly elterjedését”. A kiállítást a Tudósok-együttes népszerű videói, albumok, lemezek és merített papírra készült nyomatok tették teljessé. „Ennek a sorozatnak elég nagy sikere lett, ami nem az én érdemem, hanem azoké, akik szerepelnek ezeken a képeken. Egyrészt Müller Cecília hatalmas sikert aratott, képi megfogalmazásomban is, emellett Kásler miniszter úr, továbbá Orbán Viktor, aki megkereszteli és megmenti a koronavírustól Baby Yodát az Európai Parlamentben. De mindegyik képek koronája az lett, amelyen Győrfi Pál megtanítja az alapos kézmosás szabályaira Lady Gagát, majd táncra perdül a koronavírusok elrettentésére Dürer paradicsomában, avagy kertjében… Hogy ebben az egész sikerben nekem semmi érdemem sincs, azt az bizonyítja, hogy Dürer egy zseniális festő volt, Győrfi Pál pedig egy zseniális közéleti személyiség, aki nem csak hogy jó pasi és szimpátiát vált ki az emberekből, hanem a legsúlyosabb helyzetben is meghipnotizál minket azzal, hogy mindennek végül is jó vége lesz” – fogalmazta meg gondolatait az alkotó a Halász-kastélyban nyílt tárlata kapcsán.
Győrfi Pál (középen) zavarba sem jött, amikor átvette a róla készült alkotást drMáriástól (jobbra). Az átadásban L.Simon László (balra) segédkezett. - Fotó: Kőmíves András
Győrfi, a siker titka
„Szerény gyermeki műalkotása” tehát így kerülhetett a főszereplőhöz, Győrfi Pálhoz, L. Simon László közbenjárásával. „A világon senki sem tudta, mi lesz ebből” – fogalmazott a koronavírus kapcsán Győrfi a tárlat megnyitóján, hozzátéve: „Talán elhiszik nekem, én tudtam legkevésbé, hogy a járványnak egy későbbi periódusában, néhány hónap múlva most itt fogok állni, és egy ilyen műalkotást vehetek át, amin vírusok között, és nem mellesleg Lady Gaga társaságában szerepelhetek…
Ez egészen elképesztő! Nagyon boldog vagyok, hogy Magyarországon ez a történet egyelőre ilyen pozitív irányba alakulhatott: ez nyilván a jó döntéseknek, intézkedéseknek köszönhető, és én nagyon remélem, hogy egy picit én is hozzájárulhattam azzal a kommunikációs kampánnyal, amelynek az lett az eredménye, hogy az emberek valóban betartották ezeket a szabályokat. Így végeredményben azt mondhatom, hogy az egyik legnagyobb kortárs, és nem „kórtárs” művésztől vehetem át a festményt.”
Fábry,a lelki képzőművész
A tárlatot Fábry Sándor humorista, író, érdemes és kiváló művész nyitotta meg, akinek a művésszel közösen készített képzőművészeti-irodalmi albuma, az Etűdök rókafűrészre és fröccsöntött szarkára máig nagy népszerűségnek örvend. Fábry beszéde emlékezetesre sikeredett barátja, drMáriás tárlatának megnyitóján: „Szép dolog a művészet, meg a »festegetés«, meg a kiállítás, de ahány esetben én bárki kiállításán megszólaltam – és erre volt néhány példa –, mindenki a megnyitóra emlékezett…” – hangsúlyozta köszöntőbeszédében a humorista. Valóban igazi, hamisítatlan Fábry stand up-nak lehettek tanúi a megjelentek. A tradíció és az avantgárdizmus kapcsolatáról, mint „lelki képzőművész” igyekezett értekezni a humorista műsorvezető. „Miért kedvelem én a Béla barátomat?” – tette fel a költoi/humorista kérdést: „Bélában az a nagyszerű, hogy habár néha kicsit szélsőségesen öltözködik, de egyébként konzervatív úriember, példás családi élettel, két gyerekkel. Mindenki szeretne bajuszt festeni Mona Lisának…, ahogy az avantgárd mondja.” Hogy ez mennyire sikerült drMáriásnak, az a tárlaton kiderül.
Fábry Sándor a megnyitón méltatta - magát és az alkotót is. - Fotó: Kőmíves András
str