Budapest-Balaton kerékpárút: A tópart a kerékpáros turizmus vérkeringésének szerves része
- Részletek
- Aktív
- 2022. július 04. hétfő, 10:35
Az elmúlt évtized legtöbb vendéget hozó fejlesztése a Velencei-tónál talán a kerékpárút-fejlesztés volt. Ahogy elmúlnak a fagyok, máris érkeznek a bringások a tópartra – jönnek Székesfehérvár felől épp úgy, ahogy hamarosan érkezhetnek közvetlen Budapestről is.
Kényelmesen és biztonságosan kerekezhetnek ma már a Velencei-tó környékén a kerékpárral érkező turisták. A nagyobb túrára vágyók vagy akik szeretnének kiszakadni a nagyvárosi körforgásból, célba vehetik Fejér megye legszebb természeti és épített örökségekkel váró tóparti övezetét. Madarász-Losonczy Bálintot, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kerékpáros koordinációért felelős főosztályvezetőjét kérdezte a Velencei-tó magazin a helyi részletekről, fejlesztésekről.
– A Budapesttől Velencéig tartó szakasz a mostani ígéretek szerint június 15-re végig kerékpározhatóvá válik – tehát a nyári szezonban a biciklisek igénybe vehetik. Budapest közigazgatási határától, azaz a Kamaraerdőnél található 41-es villamos végállomásától indul az út: Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy, Etyek, Gyúró, Tordas, Kajászó, Pázmánd, Nadap, Velence útvonalon lehet eljutni a Velencei-tóra, egy 55 kilométer hosszú szakaszon.
A Budapest-Balaton kerékpárút kezdete Budapesten. – Fotó: Kőmíves András
Későbbi tervek
A Velencei-tó északi partján eddig is kerekezhető volt a velencei-tavi kerék párút, amelyet most nem érint ez a fejlesztés. A tervek azonban elkészültek, és a következő években, ha a forrás meglesz – amire jó esély van – , akkor ez a szakasz is meg tud újulni. A tervek szerint Velence, Sukoró, Pákozd kerékpárútjait érinti majd a következő etap. Pákozdot elhagyva Székesfehérvárig szintén várja a bicikliseket egy már meglévő kerékpárút-szakasz, ahol a közelmúltban lett kész, és a nyári szezonban már kerekezhető lesz az 1,7 kilométeres rövid, de teljesen megújult rész. Ez a fejlesztés valódi közúti kihívásokat jelentett, a megoldás pedig egy, a 7-es főút alatt , alagutas átvezetéssel megoldott szakasz. A székesfehérvári bevezetővel azonban nem ér véget a fejlesztés – árulta el a főosztályvezető: a megyeszékhelyen belüli szakasz tervei is elkészültek, a megvalósítás a következő években várható. Táblákkal jelölve azonban már most is járható az útvonal. Székesfehérvár határától Balatonakarattyáig szintén kerekezhetővé válik hamarosan egy 30 kilométeres szakasz, melynek befejezése a nyár második felére tehető.
A kerekes világtérképen
A Budapest-Balaton kerékpárút azonban nem csupán „önmagában” vagy országos viszonylatban létező útvonal, hiszen az EuroVelo 14 nemzetközi kerékpáros útvonalhálózat szerves része. A táblázás is e szerint készül: az EuroVelo jelzés és a 14-es szám mutatja a szakasz fontosságát.
A Budapest-Balaton kerékpárút velencei-tavi vége Székesfehérvár-Kisfaludnál. – Fotó: S. Töttő Rita
Mi az EuroVelo?
„Az Ausztrián és Magyarországon keresztül haladó EuroVelo 14 – Közép-Európa vizei útvo nal fontos, észak-dél irányú EuroVelo útvonalakat összekötő kapocs. Az útvonal neve is utal arra, hogy számos fontos, vízhez kötődő helyszínt – folyóvölgyek, tavak, fürdők – érint, és valóban, a tematika erősen viszszaköszön, ha megtapasztaljuk, milyen sok vízhez kapcsolódó látnivaló, megálló van az útvonalon.
A 14-es számból látszik, hogy ez egy kelet-nyugat irányú hálózati elem. Az EuroVelo számozási rendszere az irányokon alapul: az észak-dél irányú utak páratlan számot kapnak, a kelet-nyugati irányúak párosat. Jelenleg több a páratlan számot kapott útvonal.”
(forrás: eurovelo.hu)