Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

VELMA rövid hírek


Hirdetés

A „Stickl” gondoskodás közösséget kovácsol - „Megtetszett a Velencei-tó békés, klassz környezete”

Mindamellett, hogy ultramodern, környezetkímélő és takarékos, olyan eleganciát és minőséget képvisel, amelyért a Stickl jachtok méltán érdemelték ki az elektromos meghajtású vízi járművek világában a meghatározó szerepet. A családi vállalkozás, amely a Velencei-tó partján találta meg a fejlődéshez elengedhetetlen közeget, példamutató kitartással, kreativitással lett az egyik legjobb a piacon. Stickl Tamás kiapadhatatlan lelkesedéssel, precizitással mindig a legjobbra törekszik. Ez pedig jachtjai minden négyzetcentiméterén meglátszik.

A Stickl név az elektromos hajók világában sokatmondó brand, amely egy kis kétszemélyes családi vállalkozásként indult. A Dombóvárról érkezett família a Velencei-tó partján, Agárdon lelt otthonra, itt virágoztatta fel elektromos jachtokat gyártó csarnokát. Stickl Tamás a tó közepén, az E-volution névre keresztelt jachton mesélt. Míg a hajó a habokat szelte, a tulajdonos visszarepült az időben, a kezdetekhez:
Édesapám gépészmérnökként mindig építeni szeretett. Egy nagy állami gazdaságban volt vezető, de aztán elkezdett emellett, munkaidő után utánfutókat tervezni. Majd lett egy autójavító műhelye, később pedig autókereskedése. Bármit is csinált, mindig hitt a szolgáltatásban. Abban, hogy ha jók és megbízhatóak vagyunk, akkor visszajönnek hozzánk. Közben elkezdett vitorlázni, majd vitorlásokat hozott be az országba, de persze ezekkel is elégedetlen volt. Mindig, mindent tovább akart fejleszteni. Eleinte a vitorlásokat fejlesztettük tovább, majd egyszer csak felvetődött az elektromos vitorlások építésének lehetősége. Hiszen ha nincs szél, akkor is szeretne az ember legálisan és csendben haladni. Így ötleteltünk 2006 környékén az elektromos megoldásokon, s a nagy fejlesztések közepette megtaláltak minket azok, akik már elektromos hajót szerettek volna. Eleinte más motoros testekre szereltük rá az elektromos motort, de rájöttünk, mennyire rosszul viselkednek ezek a hajók, mondjuk egy vitorlással összehasonlítva. Így elkezdtünk átalakítani motoros hajótesteket egy kooperáció keretében. 2009-ben azonban felvetődött a kérdés: miért nem gyártunk igazi elektromos hajót? Hiszen akkor Ausztriában már évtizedek óta ismerték a félsikló testet, amit kimondottan elektromos hajónak fejlesztenek. Hittünk benne, hogy ha nagyon jót gyártunk, akkor évek alatt megtérül a befektetés – mesél a hosszú útkeresés időszakáról Tamás.

Amikor a padlóra lépünk, érezhetjük, hogy a fahatású anyag strapabíró, időjárás- és kopásálló

A 2008-as gazdasági válság előtt jól lépett a család: – Épp előtte eladtunk mindent szerencsére, az autókereskedelem, úgy láttuk akkor, sehová sem vezet. Számunkra nem felelt meg, hogy nem lehet a cél a szolgáltatás, a szerviz fejlesztése, amelynek lényege, hogy ha a vásárló elégedett, akkor visszajön. Egyetlen cél volt ezen a vonalon: mindig még eggyel több autót kell eladni. Mi ebben az irányban nem akartunk haladni, sőt, látszódott, hogy ez a piac nem tud tovább nőni, túl van az optimálison. Azt nem gondoltuk, hogy ilyen gyorsan bekövetkezik a válság, de hogy nem normális ez a tempó, az látható volt. 2006 és 2008 között felszámoltunk mindent, és azt mondtuk, csináljunk valamit, amihez kedvünk van, ami mi vagyunk, amibe bele tudjuk tenni azt a kis „sticklit”, amiben tényleg egyediek vagyunk. Sok mindenben gondolkoztunk, de ekkor már építettünk kooperációban elektromos motorcsónakokat. Erre mondtuk azt, hogy ez tényleg jó lehet, és ezt mondták az osztrák és német vevők is.

Innentől kezdve tehát a család kizárólagosan az elektromos hajók fejlesztésére tette fel az életét, a cél pedig a stabilitás és a komfort összegyúrása volt. Az elképzelés egyértelművé vált: a vízvonalig elektromos testre klasszikus vonalú, mégis rendkívül praktikus, egész napos túrázásra alkalmas hajó kerüljön. Egyéves tervezés és még egy év prototípus tesztelés után 2012-ben megkezdődött a sorozatgyártás, és lassan, az osztrák és német vevők után megjelentek a magyarok is. Rájöttek ugyanis, hogy egy elektromos hajó is lehet jó és megbízható. Mára fele-fele arányban vannak külföldi és magyar vevőik.


A felhasznált anyagok, a dizájn mind minőséget képviselnek. - Fotók: S. Töttő Rita

Tamás élete egyik legnagyobb sikereként élte meg, amikor az osztrák hajókereskedők szalonjából kiszorították az osztrák márkát. - Aki eredetileg úgy vette az osztrák mellé a mi hajóinkat, mint olcsó magyart, arra eszmélt, hogy a nagynevű osztrák típusnak megállt a kereskedelme, a mienk viszont cserélődött mellette – meséli büszkén.
– Megalkuvást nem tűrve fejlesztünk folyamatosan, soha nem érezzük úgy, hogy ez most így tökéletes. Ezért is maradunk meg relatíve kicsinek. Fontos, hogy ismerjük a hajóinkat, használjuk, és egyfolytában keressük, hol lehetne még jobb – árulja el sikerük titkát. Tamás édesapjával, Róberttel, váll-vállvetve vitte a vállalkozást a nulláról. Ő azonban egy idő után kezdett fokozatosan visszavonulni a 16 órás napi munkamenetből, több időt akart tölteni unokáival. Tamás ma már csak emlékeiből, életében átadott tanításaiból tudja, mi a jó irány. De felesége, Stickl-Kecskeméti Anna és néhány csapattársa, Perkó Balázs és Wallner Lóránt mellette áll az üzleti fejlesztésekben is. Közben a család két kislánya is részt vesz a hajózás örömeiben. A Stickl Yachts mára elérte maximumát: évente harminc hajót gyártanak. De nem akarnak többet, hogy megmaradhasson a családi lépték. A terv egy téli tárolásra alkalmas külön 500 négyzetméteres csarnok építése Dinnyésen, mert egyre több hajó tulajdonosa igényli, hogy a téli tárolás után a „Stickl gondoskodásban” is részesüljenek a hajóik. Erről szól ugyanis a szolgáltatás, amit édesapja már évtizedekkel ezelőtt megálmodott.

Stickl Tamás, a vállalkozás motorja. - Fotó: S. Töttő Rita

Miért a Velencei-tó?
„Logisztikai szempontból nagyon jó helyen van a Velencei-tó. 2015-ben találtuk meg a helyünket a térségben, miután éveken át kerestük a megfelelő helyszínt, ahol a hajóépítés felvirágozhat. Nagyon megtetszett a Velencei-tó békés, klassz környezete. Nagy élmény kijönni, én is beleszerettem. Nem egy ügyfél van, aki kijön, és azt mondja, milyen jó ez a tó. S amikor elviszem és megmutatom a tó belső környezetét, a nádast, sokan mondják: nem is biztos, hogy a Balatonra kell járni. Egész másképp kezdenek nézni a tóra ezek után.”

str