Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

Korábbi lapszámaink

VELMA rövid hírek


Hirdetés

XVI. Nemzetközi Velencei-tavi Symposion - Érzékeny művészet a tó közepén: Rétegződések

Az érzékeny művészi lelkeket sem hagyta hidegen a Velencei-tó állapota – jól látszódott ez a XVI. Nemzetközi Velencei-tavi Symposion természetművészeti kiállításán, melyet ezúttal is az Úttörő szigeten rendeztek meg 2022 nyár végén.


Azúr Kinga: Serpens Sinus

Érzékeny művészet a tó közepén
A Velencei-tavi Symposion tizenhat éves történetében most először fordulhatott elő, hogy szinte már csónak sem kellett ahhoz, hogy a nagy természeti tárlat helyszínére, a Velencei-tó egyik szigetére megérkezzenek a látogatók, alkotók. Péter Ágnes, a symposion művészeti vezetője is azt mondja, akár gyalog, kenuval, kajakkal, esetleg kisebb ladikkal is bejuthattunk a szigetre, ahol a természetművészet, mint az alkotóművészet egy igen különleges csodája kap helyet évről-évre. Merthogy amit a természetben a természet által kínált anyagok, növények segítségével létrehoznak minden alkalommal, azt épp maga a természet veszi vissza, és teszi lehetővé az újabb alkotások létrejöttét.


Péter Ágnes mesél a symposion aktuális tematikájáról

Naturális tabula rasa tehát – a végtelen lehetőségek, újrakezdés, körforgás lehetőségével. A rendezvény nevének – Nemzetközi Velencei-tavi Symposion minden szava mérlegre rakott, szögezi le Péter Ágnes: nemzetközi rendezvény, hiszen Japántól az USA-ig, vagy a közvetlen határainkon túlról is érkeznek alkotók; szakmaközi, mert a zeneszerzőtől az iparművészig mindenféle szakma képviselője jelen van (akinek van a természetművészettel kapcsolatban meghatározó mondanivalója), továbbá többgenerációs és egyetemközi – sorolja a művésznő, aki maga hívja meg az eseményre a résztvevőket, rendszerint egyetemek művészeti karán oktató tanárokat, hallgatókat, egészen a doktori iskolákig.


Czap Gábor: Fogamzás a természetben. Ősleves. Gyógyuló férfi.

– Nagyon fontosnak tartjuk a fiatalok beavatását a természetművészet műfajba– mondja Péter Ágnes, hiszen a természet, a tó, a tópart önmagában is inspiráló, témát adó közeg, melyre reagál, melyből merít az alkotó a mű létrehozásához. Az aktuális hívószó, a közös téma mindig az előző év munkáinak összefoglalójakét születik meg. Most a rétegeződésekre fókuszáltak az előadók és az alkotók. Az alkotás elsősorban a szigeten zajlik, mindenki kiválaszt, kikaszál egy területet, a legjellemzőbb területet, ami az új alkotásához szükséges. Az anyagok, melyeket felhasználhatnak, mind a szigeten találhatók. Ebben a kapcsolatban rejlik az az üzenet, amit a kiállításon el is olvashatunk.


Gáspár Kiara: Rétegszövés

– A művészeknek a művésztelepek a kutatóhelyei, ahogy a tudományterületeknek is megvannak ezek az intézményei. Itt tudunk feltöltődni, inspirálódni, előadásokat tartani, terveket szőni, fontosságokat, új célokat meghatározni, komplett projekteket építeni. Ez igazi innováció! Nem csak kreatív, hanem komplex projekt-építés zajlik. A sziget is egy laboratórium, ahol minden évben elkészülnek az új munkák, de hozzátartozik a folyamathoz az is, hogy ezek majd elmúlnak egyszer, visszaveszi magának a terepet a természet. A folytonos változás, megújulás, átalakulás az, amire rá kell érezni, aminek a felelősségét meg kell érteni. Az a művész, aki egyszer egy ilyen helyen alkot, jobban érzi a saját felelősségét, érzékenyebbé válik a természeti változásokra, és a hozzáállása is megváltozik. A munkamódszer látszólag könnyű. Alapja pedig a következő: az alkotók keresnek helyet maguknak, amit megjelölnek valamivel, amit ott találnak. Lehet ez növény, kő, fa, homok, iszap, bármi. Az alkotás folyamata során is azt használják, amit a természet ad. Így alkotni pedig komoly kihívás.


Kontúr Balázs: Csillag

Az idei symposion a nehézségek ellenére is igen érdekes volt: – Egyre nehezebb, bizonytalanabb a jövő, ehhez képest megoldottuk: az összefogásnak köszönhetően sikerült megvalósítani a tizenhatodik eseményt is. Rengeteg szép új munka született, pozitív üzenettel – teszi hozzá Péter Ágnes, akinek a saját munkája is ilyen volt: – Rengeteg a bürök, ami nem csak vad és gaz, de mérgező is. Viszont amikor nyár végére megpudvásodik, elszárad, addigra gyönyörű fehér lesz és 2-3 méterre megnő. Fém keretekre kötöztem fel a gyökerestől eltávolított növényeket, s olyan útvonalon helyeztem el, ami a sziget közepe felé vezet. Néhány keret élő facsemetéket fog körbe, védelemként.
Mégis valahol mindegyik alkotásban ott van a Velencei-tavat ért hatás: természetes, hogy a tó állapota is inspirálja a munkákat. Bár kevés a víz, de ritkán ilyen tiszta.


Péter Ágnes: Agrigentó oszlopai

A természetművészet lényege is épp erről szól, amely már a múlt század 60-as évei óta inspirálja alkotókat: az Amerikából induló „land art” mozgalom első időszakában hatalmas sivatagokat rendeztek be óriási léptékű beavatkozásokkal. A cél az volt, hogy oda vigyenek olyan anyagokat, gépeket, módszereket, melyekkel megrendítő nagyságú tájberendezést tudtak létrehozni. Ez az elképzelés szembe ment a galériák üzleti világával, hiszen ez nem a műtárgy-rendelésekről szólt, hanem arról, hogy a természet maga a műtárgy, s éppen ezért az értéke nem pénzben, üzletben mérhető. A „land art” lényege átalakult, sokat finomodott. Ma a kis gesztusokra is érzékeny figyelem sejteti azt, hogy az ökológia és a filozófia új kapcsolatba került. Ez olyan lehetőségeket teremt, ahol egy fűszálnak is jelértéke van – lehet például egy vizuális figyelmeztetés, hogy vigyázzatok a természetre!


Szanyi Borbála: Széna rajzok / Fészek próbák, Széna rajzok / Ház alap

A Nemzetközi Velencei-tavi Symposion is ugyanezeket az értékeket képviseli, ám az alkotás folyamata mellett szellemi feltöltődést is kínál. Ezúttal Jolánkai Márton, az MTA professzora adott elő a klímaváltozásról és arról, hogy mi magunk mit tehetünk: „Elkerülni a kezelhetetlent, és kezelni az elkerülhetetlent”. Rendszeres előadónk Temesi Mihály tófelügyelő is, aki kiváló szakértelmével beszélt a tó állapotáról a jelenlévőknek. A Symposion munkájának elengedhetetlen része az is, hogy minden alkotó bemutatja munkásságát, szakmai életútját, kutatási témáit. Ez a szellemi közeg erős inspirációt ad a résztvevőknek, meghatározó élmény a későbbiekre.


Palásti Kristóf: Szélfogó

Kiemelt kép: Sara Berti: Rétegeződések