Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

Korábbi lapszámaink

VELMA rövid hírek


Hirdetés

Mozdonyszerelem: újra gondolt szerepek - Szabadulószoba és vasúti kiállítás várja majd a családokat a kastély kertjében

Nem csak a vízparton, a kerékpárutakon és a kiállítóterekben, de a Halász-kastély kertjében otthonra lelt, műtárgyként nyilvántartott gőzmozdonyban és tűzoltókocsiban is felhőtlen kikapcsolódás várja majd a látogatókat. A felújítási munkálatok tavasszal megkezdődtek, így várhatóan a közeljövő új idegenforgalmi attrakcióját fedezhetik fel a családok, amikor belépnek a szabaduló szobává alakított gőzösbe.

Így nézett ki a felújítás előtt a szerelvény - Fotók: Kőmíves András

Közel egy éves tervezési, majd felújítási folyamat végére kerül pont hamarosan a kápolnásnyéki Halász-kastély kertjében: még tavaly érkezett ide egy védett műtárgyként nyilvántartott, 1888-ban gyártott 326-os gőzmozdony – amely igazán különleges, új feladatot kap a mögé csatlakoztatott tűzoltókocsival együtt: gyerekek, családok, csoportok számára is izgalmas kihívásokat és játékos szabadidő eltöltést jelent majd a szabadulószoba, amely készül benne.

Teljes renoválás után kezdheti meg a két régi szépség új életét Kápolnásnyéken

A 326-os története: aktív pályafutás évtizedeken át
A 326 sorozatú 160-as mozdony már önmagában is érdekes, jelentős és súlyos darab: 8,7 méteres hosszához 35,25 tonnányi test társul. A kulturális örökségvédelem alatt álló mozdony évtizedek óta a MÁV Istvántelki Főműhelyének romos csarnokában állt, amely egykor az egyik legfontosabb vasúti járműjavító műhely volt az országban. A feljegyzések szerint ez a sorozat volt a leghosszabb ideig szolgálatot teljesítő magyar nagyvasúti gőzmozdonytípus, amely aktív pályafutása elején tehervonatokat és a nagyobb emelkedésű pályák személyszállító szerelvényeit továbbította. Később az állomási tolatószolgálatba kerültek át, ahonnan azonban már nyugdíjba vonultak – amint megjelentek a síneken a dízelmeghajtású mozdonyok.

A tűzoltókocsi szintén új szerepet kap
A Halász-kastélyban felállított darab majd százötven éves, de a szerelvény mögött helyet kapott egy másik régiség is, mégpedig egy vasúti tűzoltókocsi. Ez ugyan nem áll kulturális örökségvédelem alatt, de szintén évtizedek óta állt kihasználatlanul a ferencvárosi MÁV járműtelepén. Ez a darab sem kicsi: az ütközők közötti hossza 12,6 méter, s a 4 méteres magasságához 3 méter szélesség tartozik, a tömege pedig eléri a 17 és fél tonnát. Teljes renoválás, felújítás után kezdheti meg új életét e két szépség a kastély kertjében. A feladatra a Velencei-tavi Kistérségért Alapítvány vállalkozott.

Az érkezés pillanata: nagy gonddal tették új helyére a járműveket a Halász-kastély parkjában

Teljes átalakulás, új vendégcsalogató attrakció
A mozdony teljes restaurálását profi, mozdonyrestaurálásban járatos szakemberek végezték: a szerelvényről és a tűzoltókocsiról nagy teljesítményű homokfúvóval eltávolították a régi festékréteget és rozsdát. Új kéményt, lámpákat, műszereket gyártottak hozzájuk – az eredeti alkatrészek alapján. A cél ugyanis az, hogy az eredetivel megegyező állapotban pompázzanak a szerelvények a látogatók előtt. A vagonban vasúti tematikájú szabadulószoba pedig remélhetőleg a gyerekek számára lesz élvezetes szabadtéri játéklehetőség. A későbbiekben szabadtéri információs táblák és a Velencei-tó környéki vasútépítést és ennek a mozdonynak a történetét bemutató kiállítás is helyet kap a mozdonynál.

str

Fotók: Kőmíves András