Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

VELMA rövid hírek


Hirdetés

Dízelből elektromos - A régi sétahajó új „szívet” kap: jövőre megújul a Gárdony

A modernizáció a Velencei-tavat sem kerüli el: hamarosan elektromos meghajtású sétahajó szeli a vizet – a kirándulók és a környezetvédők nagy örömére. Sokan ismerik a járművet, amelynek átalakítása még idén megkezdődik: a Gárdony hajó kap új motort.

A sétahajó újjászületése
Sokak kedvence a Velencei-tó Gárdony nevű sétahajója, amely évtizedek óta szeli a vizet családokkal, csoportokkal a fedélzetén. A vízi járgány hamarosan beúszhat a 21. századba, ugyanis jelentős átalakításon esik át: a Kisfaludy turisztikai fejlesztési program 51 millió forintos, 100 százalékos támogatásával az üzemeltető Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft.-nek lehetősége nyílt arra, hogy a jelenlegi dízelmotort elektromosra cserélje. A hajót a Pest megyei Révhajózási Vállalat gyártotta még 1985- ben Horányban. Első éveit egy állami cég vezetésének szolgálatában töltötte, majd átkerült a Velencei-tóra. Jelenleg dízelmotor hajtja – amely már jócskán kiszolgált –, ezt cserélik elektromos meghajtásúra.

Ősszel kezdődik…
Ez a művelet átalakításokat kíván, ezért ezen a nyáron tölti utolsó dízelmeghajtású szezonját, majd ősszel kidaruzzák, hogy megkezdődhessenek a munkálatok. Az üzemeltető addig sem tétlenkedik: a tervezési folyamat zajlik. A munkafolyamatokról külön közösségi oldalon számolnak be rendszeresen. „A Gárdony hajó újjászületése a Velencei-tavon – dízelből elektromos” címmel naplózzák a történéseket. Itt adták közzé azt is, hogy a tervezési folyamat tavasszal megkezdődött, s az engedélyeztetéssel együtt a nyár végére lesznek kiviteli tervek és az átépítést engedélyező hatósági igazolványok. Így ősszel neki lehet kezdeni az átépítésnek. Ez azt jelenti, hogy a vendégek legközelebb jövő nyáron szállhatnak a Gárdony fedélzetére, s ekkor már az új elektromos motor hajtja majd a járművet. „A feladat nem egyszerű, mivel arról, hogy egy dízelmotort hajóval és egy hajócsavarral hogyan kell összetervezni, könyvtárnyi irodalom van. Ugyanakkor hajó villanymotorral való meghajtása annyira új téma, hogy erről keveset írnak a szakirodalmak.
Viszont az utóbbi évtizedben hatalmas ugrást hajtott végre az iparágnak ez a területe. Ha esetleg bármilyen megoldással ki tudnánk próbálni, hogy mekkora energiát vesznek fel a villanymotorok, akkor tudnánk pontos számokat mondani a sebességre, a teljesítményre, és a menettulajdonságokra. Jelenleg dolgozunk azon, hogy egy menetpróbát az egyik forgalmazóval vagy gyártóval összehozzunk” – tudtuk meg.

A külső is megújul
Persze nem csak a meghajtása változik: teljes külső felújítást is kap ugyanis a Gárdony, melynek során homokfúvással leszedik a régi festéket, és eltüntetik a korrodált felületeket is. Jövőre tehát kívül-belül megújul ez a régi kedvenc.