Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

Korábbi lapszámaink

VELMA rövid hírek


Hirdetés

Gőzmozdonymatuzsálem a kápolnásnyéki Halász-kastély udvarán

"Szabadulószoba a vasúti kocsiban Kápolnásnyéken" írta a magazinunk 2023/2. számában az 57-58. oldalon. A szabadulószobában adottak a feltételek a szabadulás rejtelmeihez, de a vasúti kocsi előtt álló, 136 éves 326,160 pályaszámú gőzmozdony múltja még több rejtelmet tartalmaz, amelyhez nincs gombnyomásos kereseti lehetőség.Hortobágyi Frigyes nyugdíjas vasutas segít az „én mozdonyvezető leszek" vágyakozóknak, valamint a vágyukat be nem teljesítőknek, a gőzmozdony múltjának megismertetésében.


Fotók: Kőmíves András

A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárának (MÁVAG) 28.01 típusú mozdonya vagyok: 228. sorszámmal 1888-ban készültem. Műtanrendőri eredményes futópróba után kerültem 660 pályaszámmal a MÁV állagába. 1891-ben 2410 pályaszámot kaptam. 1911-ben az újonnan bevezetett pályaszám-rendszerben 326,160 pályaszám lett új nevem. 495 ilyen típusú „testvérem" volt. Az első világháború után 319 társam a szomszédos országok vasútvonalain rekedt. 1925-től a 326,065 pályaszámot viseltem. 1947-től újra – 1971-es selejtezésemig a 326,160-as pályaszámot viseltem.



A 326 a „vezeték", a 160 a ”kereszt" nevemet jelenti: vasútgépész szakszóval a 326-os gőzmozdonytípus 160. példánya vagyok. „Kacsa” volt a becenevünk. A mögöttem lévő szén és vízszállító szerkocsi nem az én tartozékom volt – csak hasonlít hozzá. Szerencsémre nem lettem a lángvágók martaléka – így kerültem a múltat megbecsülő emberek jóvoltából Kápolnásnyékre – szobormozdonynak. Kerekeim 1220 milliméter átmérőjűek, 8,6 méter hosszú vagyok, önsúlyom 39,6 tonna. A két gőzhengerem 280/210 LE/kW teljesítménye biztosította a maximális 45 km/h-s sebességemet.”



Szobormozdonyunk a MÁV Istvántelki Főműhely mozdonytemetőjéből megmentett, elfekvő gőzmozdonyai közül menekült meg, és a külső felújítást követően a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közreműködésével közúton került jelenlegi helyére. Vigyázzunk rá, mert a XIX. század leglátványosabb gépészmérnöki alkotása már történelmi és műszaki emlék, nemzeti kincs!

Hortobágyi Frigyes
írása