Keresés


Kulturális, idegenforgalmi, gasztronómiai, gazdasági magazin
Hirdetés

A magazin letölthető változata




Az ingyenes Velencei-tó Magazin legújabb számát megtalálják a Tourinform irodáiban, a tó térségi szállodákban és a különböző vendéglátóhelyeken.

Korábbi lapszámaink

VELMA rövid hírek


Hirdetés

Tekerés a tó körül

Az ország méltán egyik legkedveltebb kerékpárútja húzódik a Velencei-tó körül, amely kulturális, épített és természeti látnivalókban gazdag élményeket kínál a kerékpárral érkezőknek. A biciklis útvonalak érintik a baráti társaságok, családok számára kihagyhatatlan turisztikai pontokat, és nem mellesleg lehetőség adódik arra is, hogy akár több napos kikapcsolódást tervezzünk a tó mentén. A szálláshelyek széles kínálata, a gasztronómiai sokszínűség és a minden évszakban páratlan panorámát nyújtó tó a biciklisek paradicsoma. Elindultunk hát, hogy élményeket gyűjtsünk e felfedezésre váró térségben. 

Aktív kikapcsolódás

Az aktív élet sokak számára a kerékpározásnál kezdődik. A Velencei-tavi kerékpározás azonban sokkal többet nyújt a sportnál – aktív kikapcsolódást jelent a természet, a kisvárosi élet és a kulturális sokszínűség világában. Olyan élménycsomag, amiről mindenkinek tudnia kell! Indulás előtt azonban érdemes tudni néhány alapvetést a térségről: az egész Velencei “tókör” mindössze 33 kilométer hosszú, csekély szintemelkedéssel a tó északi részén.
A kerékpárút nagyobb része közel 10 éve lett kész - 2015-ben pedig gyakorlatilag körbeért a velencei kerékpárút. Az akkor átadott új szakaszok minden kerékpározó számára biztonságossá tették a közlekedést. A velencei-tavi „körnek” a déli szakasza teljesen biztonságos, akár kisgyermekes családoknak is ideális kerékpáros terep, az északi oldalon azonban nagyobb odafigyelést igénylő szakaszok is vannak. S mivel a kerékpárút építésénél kiemelt figyelmet kapott a kapcsolódó infrastruktúra, így kerékpáros pontokat, pihenőket is talál az arra tekerő. Ahol a kerékpáros út nincs elválasztva a gépjármű forgalomtól, forgalomlassító megoldásokat alkalmaztak. Az építés során a környezetvédelem kiemelt szempont volt, külön érdekesség a több helyen megvalósult béka alagút.
Két éve léteznek az úgynevezett kerékpáros számláló pontok a tó körül – ezek felállítása után derült ki, milyen népszerű is a térség a kerékpárosok körében. Évente ugyanis 40-45 ezer kerekezővel számoltak, ám a mostani adatok ezt jelentősen túlszárnyalták: 130 ezer biciklis is megfordul a Velencei-tavi utakon évente! Ez óriási szám, amely jól bizonyítja, hogy a Velencei-tó a Budapesthez legközelebb eső kerékpáros turisztikai célpont. Nem mellesleg mindössze 30 kilométerre található tőle a királyi koronázóváros, Székesfehérvár is, amely szintén jelentős turisztikai forgalmat generál a térségben.

Idilli tókör egyetemista szemmel

„Sokszor jártam már a Velencei-tónál barátaimmal, családommal. Ezek az alkalmak inkább a bulizásról és az egész napos strandolásról szóltak. Még soha nem voltam egyedül biciklivel a tóparton” – fogalmazott a magazin egyetemista gyakornoka, aki boldogan vállalva magára a feladatot, s tett egy nagy kört a tó körül. „Így hát elindultam Budapestről Velencére. Utazásom, míg eljutottam a hangos belvárosból a hangulatos, csendes Velencei-tóhoz, cseppet sem volt megerőltető, és jól telt az alig fél órás autóút. Az én túrám a Velencei-tó észak-keleti csücskében vette kezdetét. Az első kérdés, ami felmerült bennem, hogy mennyit is kell tekerjek, hogy teljesítsem az elejétől a végéig a túrát. Ez függhet aznapi kedvünktől és a kitűzött céltól is, hogy mennyi idő alatt érünk körbe. Lassabb tempóban akár egésznapos program is lehet, ezzel szemben van, aki mindössze pár óra alatt megteszi azt. Én az első csoportba sorolnám magam. Így én sem “siettem el” a dolgokat. Lassan, ráérősen készülődtem és ellenőriztem a biciklimet. Még egy fagyira is adtam magamnak időt a wakeboard pályánál. Borús, tipikusan őszi időjárás volt, mikor elindultam biciklivel. Fontos megjegyeznem, hogy nem felejtkezhetünk el egy kerékpártúrán a folyadékpótlásról és a biztonságos felszerelésről. Ezért a hátizsákomban a fényképezőgép mellett volt víz és csoki is, a fejemen pedig a kedvenc kerékpáros sisakom. Nem csak én tűztem ki napi célomnak a tókört. Kisebb-nagyobb csoportok, családok és fitt régebb óta fiatalok, egyedüli sportolók, baráti társaságok tömegével találkoztam a kerékpárutakon. Nem tartottam gyors tempót, így néhány helyen meg-megálltam néhol csak körülnézni, máshol egy hosszabb pihenőre, ahol a kerékpárút a vízparthoz kanyarodott. Első hosszabb pihenőm Gárdonyban volt. A tópart békés volt, a gyönyörű tájról Halász István sorai jutottak eszembe. :

“…Távoli nádasok húznak határvonalat, mely mögött a túlpart látképe szépen mutat…” Az északi parton közben már előbújt a nap.”

A rövid elmélkedős pihenő után biciklisünk tovább tekert: „Fáradtságot egyáltalán nem, inkább annál több energiát éreztem akkor még magamban. A kerékpárútnak ez a szakasza már forgalmasabb volt, hozzám hasonlóan többen tekertek itt. A kerékpárút mentén sokan nyitották meg kifőzdéjüket. Aki palacsintára, hamburgerre vagy netán hot-dogra vágyna kisebb nagyobb pihenője közben, a kínálat közt mind megtalálja. Pár kilométerrel arrébb, Dinnyésen érdemes megpihenni Sarvajc „Körösztjé”-nél és a mellette található kilátónál, ami tulajdonképpen egy kerékpáros pihenőpont és természeti-turisztikai látványosság is egyben.”
A keresztet Sarvajc Lajos, az egykori, vadászbalesetben elhunyt tóbíró emlékére állították, akiről Széchenyi Zsigmond egy egész fejezetben emlékezik meg az Ünnepnapok című könyvében. A mellette épült kilátó egyben izgalmas építészeti alkotás is, amely ellenáll az északról fújó erős téli szeleknek és a zuhogó esőnek is. A kerékpárút ezen részén, már közvetlen közelünkben van a tó élővilága, a védett berek. Ideális megfigyelőhely a természetbúvároknak, hiszen a tó páratlanul gazdag madárvilága varázslatos lehetőségeket kínál a távcsővel érkezőknek.
„Dinnyés után a kerékpárút északra kanyarodik, ahol az autópálya felett egy hídon át jutottam el Pákozdra. Ezen a szakaszon már nehezebb a tekerés, dimbes-dombos településen kanyarog a bicikliút. Miska huszár szobránál kötelezőnek éreztem megállni. A nemrégiben átadott emlékmű elragadó látvány, főleg mikor közelebb haladva a szobor, ami a Bogár-halmon áll 2017 óta, egyre nagyobb, én pedig egyre kisebbnek éreztem magam. Bár már fáradtam, nem hagyhattam ki a pákozdi Katonai Emlékparkot sem, amely a pákozdi csata emlékműve mellett épült a Szúnyog-sziget fölötti kis hegyen. Most csak körülnéztem, de eldöntöttem, hogy legközelebb egy egész napos programként visszajövök ide a barátaimmal. Innen az utam már könnyebb volt, a velencei evezős pályáig végig lejtős az út. Most már ismerős terepen tekertem, tavaly ugyanis itt voltam az EFOTT-on. Utam lassan véget ért.”

Kerékpáros élet a Velencei-tónál

A turisztikai szezon kitolódott a Velencei-tónál – fogalmazott Bogdán Csaba, a Velencei-tó Térségi TDM elnöke, aki nagytapasztalatú kerékpáros a térségben. Ma már április elejétől október végéig tart és ebben nagy szerepet játszanak a kerékpárosok. Ez a növekedés óriási lehetőség a helyi szolgáltatók számára. Bár a kerékpárút már körbeért a Velencei-tó körül, a szolgáltatási környezet kialakítása ezt még nem követte. Ez érthető is, hiszen míg a kerékpáros alapinfrastruktúra fejlesztés állami feladat, addig a helyi szolgáltatások magán beruházásként kapcsolódhatnak hozzá, melyek létesülése csak lassabban valósul meg” – világított rá a szakember a tó fejlődési irányára, lehetőségeire. A Velencei-tó kerékpáros infrastruktúrája egyébiránt minden kerékpáros számára megfelelő, érkezzen bármilyen célból a térségbe. A hivatásforgalmi - amely gyakorlatilag a közlekedés célú kerékpározást jelenti -, a szabadidős és a sport céllal érkezők is megtalálhatják itt a nekik való lehetőségeket. Bár tény, hogy a Velencei-tó térségében a kerékpározók túlnyomó többsége szabadidős tekerő.
A Velencei-tavat egyre többen fedezik fel maguknak, tekintve, hogy egyre jobb körülmények adódnak itt a tekerésre. Ez örvendetes tény, azonban igazi kihívás is, hiszen a jövőben a kerékpározók száma akár meg is duplázódhat, s reális az, hogy a közeljövőben meghaladja az éves 200 ezer főt. Ez folyamatos infrastruktúrafejlesztést követel. „Ha ebben az ütemben nő a kerékpározók száma, rövidesen a régebben átadott szakaszok szélesítése, bővítése és a közúttal közös szakaszok teljes leválasztása válik szükségessé. Ezek a középtávú fejlesztések kiemelt feladatai” – fogalmazott Bogdán Csaba. A felmerülő igényekre pedig érzékenyen reagál a kormány – ugyanez igaz azonban a tó turizmusában érdekelt minden szereplőre: a szolgáltatások bővítése folyamatos, mindig van tehát miért visszatérni.